Ledningsgruppens fallgropar
Det finns en del vanligt förekommande problem i ledningsgrupper:
Otydliga mål är ett. Ett vanligt dilemma är att ledningsgruppen tar för många beslut och det saknas prioriteringar. Frågan är då varför det är så svårt att prioritera. Svaret är ofta otydliga mål. De ekonomiska målen brukar vara kristallklara men andra övergripande mål är för abstrakta. Eftersom de monetära målen är tydliga är det här ofta ett dolt problem – man tror att man har måltydlighet men i själv verket är det precis tvärtom.
Målkonflikter är ett annat. Medlemmar i ledningsgruppen har dubbla roller; man är chef för en underliggande enhet och man är medlem i ledningsgruppen vilket kan medföra målkonflikter.
Bristande kommunikation och dåliga ineffektiva möten är ytterligare andra vanligt förekommande problem. Ledningsgruppsmöten kan som bekant vara mycket givande och produktiva men de kan också vara långdragna, tråkiga, meningslösa eller konfliktfyllda.
Andra fallgropar och problem kan vara ledningsgruppens sammansättning, storlek och mötesfrekvens.